Zintegrowany System Awioniki firmy Auto&Aero Technologies Sp. z o.o.

Produkowane przez nas systemy powstały dzięki wiedzy i doświadczeniu jakie posiadamy, ale przede wszystkim jest wynikiem naszej miłości do latania. To godziny spędzone w hangarze i za sterami, oraz rozmowy z naszymi Przyjaciółmi - pilotami i mechanikami - były impulsem i motorem do opracowania tego systemu.

Szukaliśmy rozwiązania, które zapewniałoby bezpieczeństwo, jakość i wygodę użytkowania, jednocześnie pozwalając na jak największe czerpanie frajdy z latania. Staraliśmy się aby nasze rozwiązanie było także wytrzymałe i bezpieczne oraz wspomagało pilota i mechanika w utrzymaniu bezpieczeństwa użytkowania sprzętu latającego.

Opracowany i produkowany przez naszą firmę system awioniki przeznaczony jest do ultralekkich statków powietrznych i niecertyfikowanych statków powietrznych klasy LSA. Pozwala on monitorować zarówno parametry lotu płatowca jak i parametry pracy jego silnika.

 

Poszczególne monitory zaprojektowaliśmy tak, by przynieść Państwu jak najwięcej przyjemności z lotu. Czytelny i przemyślany układ graficzny jest intuicyjny i pozwala skupić się pilotowi na locie (a nie na czytaniu instrumentów).

Zastosowane elektroniczne wyświetlacze LCD o dużym kącie widzenia oraz regulowanej jasności wraz z zastosowaniem powłoki antyrefleksyjnej gwarantują widoczność wskazań w każdych warunkach oświetlenia zwiększając poczucie kontroli, bezpieczeństwa i przyjemności z lotu.

Nasze monitory  wykonane są bardzo solidnie. Zarówno korpus i pokrętło enkodera monitora jak i pokrętło potencjometru regulacji jasności wykonane są z anodowanego aluminium lotniczego, zapewniając im trwałość i elegancję. Szybka monitora wykonana jest z akrylu ze wzmocnioną powłoką antyrefleksyjną, poprawiając czytelność monitorów w warunkach nasłonecznienia.

Obecnie oferujemy dwa rozwiązania: pojedyncze monitory w standardowej obudowie 80 mm (AM1) oraz zestaw czterech monitorów w jednej obudowie poczwórnej (AM4).

Istotnymi i charakterystycznymi cechami oferowanych przez naszą firmę monitorów są także niewielka głębokość zabudowy - jedynie około 40 mm (wliczając złącze elektryczne wiązki płatowcowej) oraz pojedyncze niewielkie złącze podłączeniowe (jedno złącze na monitor AM1). Cechy te zdecydowanie ułatwiają zabudowę monitorów w kokpicie, ich podłączanie oraz serwisowanie.

Dzięki przemyślanej i kompaktowej budowie uzyskaliśmy także niewielką masę. Mimo, iż koprusy wykonane są z anodowanego aluminium, masa pojedynczego instrumentu (w wersji AM1) nie przekracza 175g.

Kolejna zaletą oferowanego systemu awioniki jest zastosowanie w nim transmisji cyfrowej. Umożliwia to łączenie naszych urządzeń w szereg. Rozwiązanie takie ułatwia podłączanie oraz zmniejsza skomplikowanie wiązki elektrycznej – przewody są krótkie, wiązka zajmuje mało miejsca i jest lekka. Dzięki temu jest również łatwa w wykonaniu i montażu.

Oferowane przez naszą firmę urządzenia zaprojektowaliśmy tak aby nie obciążały znacząco instalacji elektrycznej płatowca.

Charakteryzują się one znikomym poborem mocy elektrycznej. Cały Zintegrowany System Awioniki IAS AM1, w skład którego wchodzą 2 moduły pomiarowe oraz 5 monitorów typu AM1 pobiera maksymalnie 6,5 W. Pojedynczy monitor typu AM1 pobiera mniej niż 1 W.

Aby korzystanie z naszych przyrządów było dla pilota przyjemnością wprowadziliśmy intuicyjny kod kolorystyczny. Jeżeli wszystko jest poprawne i parametry są w dopuszczalnych zakresach wskaźniki monitorów wyświetlają je na zielono. Jeżeli parametry przekraczają granice dopuszczalne (zarówno w dół jak i w górę) to wskaźnik najpierw zmienia kolor na pomarańczowy,  sygnalizując stan ostrzegawczy, a później na czerwony, sygnalizując stan alarmowy. Kolor ten pojawia się również na dwóch diodach statusu umieszczonych w każdym monitorze. W przypadku stanu alarmowego aby dodatkowo przyciągnięć uwagę pilota zastosowaliśmy błyskanie diod statusu. Wystarczy zatem jeden „rzut oka”, by poznać stan statku powietrznego.

 

Zaprojektowany przez naszą firmę Zintegrowany System Awioniki wspomaga pracę nie tylko pilota ale i mechanika. System nieprzerwanie analizuje parametry lotu oraz pracę silnika i automatycznie wykrywa przekroczenia limitów operacyjnych. Wszystkie takie zdarzenia zapisywane są wraz z informacją o momencie wystąpienia, wartości i czasie trwania przekroczenia, nie angażując przy tym uwagi pilota. Dzięki temu system staje się osobistym asystentem pilota i znacznie ułatwia prowadzenie Książki Statku Powietrznego. Ułatwia to także pracę mechanikom, którzy otrzymują dzięki temu dokładne informację o zaistniałym przekroczeniu i na tej podstawie mogą podjąć właściwe działania obsługowe i serwisowe.

 

Ponieważ lepiej, taniej i bezpieczniej jest zapobiegać niż naprawiać, system cały czas monitoruje parametry pracy silnika i statku powietrznego i automatycznie zapisuje informacje o tym jak często i jak długo wartości parametrów zbliżały się do wartości granicznych. Analiza tych informacji umożliwia mechanikom wczesne wykrycie niekorzystnych tendencji i może zapobiec potencjalnym awariom.

Oferowany system opracowaliśmy jako rozwiązanie modułowe. Pozwala to na swobodną konfigurację i łatwą adaptację do konkretnego statku powietrznego oraz do wymagań właściciela/pilota. Obecnie system składa się z dwóch podsystemów:

Układy te mogą pracować jako systemy niezależne lecz w połączeniu zwiększa się ich funkcjonalność. Szczegółowe informacje można znaleźć w opisach systemów.

 

W najbliższej przyszłości planujemy rozszerzyć system o nowe elementy. Prowadzimy prace nad takimi urządzeniami jak:

  • sztuczny horyzont,
  • elektroniczny kompas,
  • układ awaryjnego podtrzymania zasilania,
  • układ gromadzenia danych (Flight Data Recorder),
  • system sterowania układem wtrysku paliwa do silnika Rotax 912.

Nowe elementy będą współdziałać z już istniejącymi, znacząco zwiększając funkcjonalność systemu.